Securitatea telefonului tău este extrem de importantă, mai ales dacă ai salvat în el anumite documente sau fotografii care trebuie să rămână private. În plus, cel mai probabil ești logat pe mai multe adrese de email, platforme de social media sau aplicații de mobile banking unde nu vrei să mai aibă nimeni acces.
Cu siguranță și tu ți-ai setat un cod PIN greu de ghicit, însă mulți dintre noi obișnuim să ne păstrăm telefonul mereu deschis, deci tastăm destul de rar acest cod. De aceea, e posibil chiar să îl uiți și să îl introduci greșit. Din păcate, când faci acest lucru îți poți bloca cartela și nu vei mai avea acces la ea decât prin intermediul codului PUK.
Află ce reprezintă codul PUK și cum îl afli în funcție de rețea: Orange, Vodafone, Telekom sau Digi.
Ce este codul PUK?
Pentru a-ți putea utiliza telefonul, este important să cunoști 2 coduri: PIN-ul și PUK-ul. Codul PIN (Personal Identification Number sau numărul personal de identificare) are rolul de a-ți proteja cartela împotriva utilizării neautorizate. Atunci când îți cumperi un număr nou, codul PIN implicit este 1234, însă îl poți personaliza astfel încât să nu fie ușor de spart.
Deși este utilizat mai rar decât PIN-ul, este esențial să cunoști codul PUK. Acronimul înseamnă „Personal Unblocking Key” (Cheie de deblocare personală) și reprezintă un cod unic al cartelei care te ajută să îți deblochezi telefonul. Indiferent dacă ai un abonament sau o cartela PrePay, e necesar să cunoști PUK-ul pentru orice eventualitate.
Când se folosește codul PUK?
Atunci când îți deschizi telefonul, poți introduce de 3 ori codul PIN. În cazul în care l-ai greșit și a treia oară, atunci cartela este blocată din motive de securitate. Pentru a o debloca, ești obligat să introduci codul PUK. Atenție, trebuie să fii atent când îl tastezi; dacă îl introduci și pe acesta greșit de mai multe ori, cartela va fi blocată definitiv. Asta înseamnă cu nu poate fi deblocată nici de către operatorul de telefonie mobilă și va trebui să îți schimbi numărul de telefon.
În momentul în care îți cumperi o cartelă nouă (fie abonament, fie PrePay), vei găsi codul PUK pe suportul de plastic în care a fost inserată aceasta. Din păcate, puțini sunt cei care păstrează acest suport sau își notează codul. De aceea, ți-am pregătit pașii care trebuie urmați pentru a afla codul PUK, în funcție de rețea.
Cum afli codul PUK la Orange?
Operatorul Orange oferă 5 modalități prin care poți afla codul PUK și anume:
Cu ajutorul Chatbot Djingo
- Accesează site-ul Orange.ro și deschide caseta de dialog din colțul din dreapta jos al paginii de ajutor.
- Autentifică-te în contul Orange sau introdu numele, adresa de email și numărul de telefon.
- Scrie în caseta de dialog care este problema cu care dorești să fii ajutat: „vreau să aflu codul PUK”.
- Scrie numărul de telefon pentru care soliciți codul și așteaptă câteva secunde, până când chatbot-ul îți răspunde.
Din contul My Orange
- Loghează-te în contul My Orange folosind numele de utilizator/adresa de email și parola personală.
- Alege numărul de telefon pentru care vrei să afli codul PUK.
- Accesează secțiunea Servicii SIM din meniul din stânga.
Din aplicația My Orange
- Deschide aplicația mobilă și loghează-te în cont folosind numele de utilizator/adresa de email și parola personală.
- Accesează Mai multe -> Servicii -> Deblocare cartela SIM -> codul PUK.
Apelează *100#
- Sună gratuit la *100# SelfCare.
- Alege opțiunea 3 (Abonamentul meu, opţiuni şi blocare număr).
- Alege opțiunea 5 (Află codul PUK).
- Introdu numărul de telefon pentru care dorești să afli codul, apoi parola Orange.
Parola Orange este inițial formată din cele 6 cifre din seria cărții de identitate a titularului abonamentului sau cifrele CUI-ului, dacă abonamentul a fost încheiat pe persoană juridică. Dacă ai schimbat parola și nu ți-o mai amintești, trebuie să:
- accesezi My Orange, apoi secțiunea setări cont – parola Orange;
- apelezi *100#, apoi alegi opțiunea 3 (Abonamentul meu, opţiuni şi blocare număr), apoi opțiunea 6 (Modifică parola Orange)
- apelezi gratuit 300, Serviciul Clienți
- te adresezi unui angajat din magazinele Orange
Apelează 300
- Sună la Serviciul Clienți (300) de pe orice alt număr Orange sau la 0374300300 de pe un număr din altă rețea.
- Dacă ai abonament, alege ramura 3, tasta 5. Dacă ai cartela PrePay, alege ramura 3, tasta 4.
Cum afli codul PUK la Vodafone?
Operatorul Vodafone oferă 4 soluții. Iată cum afli codul PUK:
Din contul MyVodafone
- Loghează-te în contul MyVodafone folosind numele de utilizator și parola personală.
- Accesează secțiunea Contul meu, apoi Administrare și Cod PUK.
Apelează *100#
- Sună la *100# de pe un număr Vodafone.
- Alege secțiunile Meniu Urgență -> Cod PUK, apoi urmează meniul.
- Dacă ai abonament, va trebui să introduci parola numărului respectiv.
Apelează *222
- Sună la *222.
- Alege secțiunile Află codul PUK, blochează sau deblochează un număr -> Cod PUK.
- Spune ghidului „vreau codul PUK” și vei fi transferat către un operator.
Apelează 0372022222
- Dacă suni din altă rețea, apelează 0372022222 (număr cu tarif normal) și cere codul PUK operatorului.
Soluțiile sunt disponibile atât pentru abonament, cât și pentru o cartelă PrePay Vodafone.
Cum afli codul PUK la Telekom?
Operatorul Telekom oferă 4 modalități pentru aflarea codului PUK. Poți alege dintre:
Prin contul Telekom
- Accesează site-ul Telekom și loghează-te în contul tău, folosind numele de utilizator și parola.
- Accesează Administrare cont, apoi Servicii MyAccount, iar la final Codul PUK.
Prin aplicația mobilă Telekom
- Deschide aplicația mobilă și loghează-te în cont folosind numele de utilizator și parola personală.
- Urmează pașii afișați pentru a afla codul PUK.
Apelează 1234 sau 0214041234
- Serviciul Clienți poate fi apelat la 1234 (dacă suni de pe un alt număr din rețea, fie abonament sau cartelă PrePay) sau 0214041234 (dacă suni de pe un număr din altă rețea națională).
Apelează *100#
- Sună la *100#.
- Alege opțiunea 5 (Servicii), apoi 3 (Codul PUK).
- Tastează numărul de telefon pentru care dorești codul, apoi parola de acces.
Parola cartelei este formată inițial din ultimele 6 cifre ale codului numeric personal (CNP) ale titularului de contract. Dacă ți-ai schimbat parola și nu o ții minte, o poți afla de la un operator, prin Serviciul Clienți.
Cum afli codul PUK la Digi?
Spre deosebire de ceilalți operatori de telefonie mobilă, Digi oferă o singură soluție dacă ți-ai blocat cartela PrePay sau abonamentul.
Apelează serviciul clienți
- Sună la 0314007777 sau *777, cel din urmă fiind disponibil în rețeaua mobilă 3G Digi Mobil.
- Solicită codul PUK operatorului.
E mai simplu să obții codul PUK pentru un abonament sau o cartela PrePay?
Fiecare opțiune are beneficiile sale, însă, când vine vorba de relația cu clienții, operatorii de telefonie mobilă nu fac discriminări. Astfel, vei afla codul PUK la fel de ușor indiferent ce tip de cartelă ai. În plus, apelarea numărului pentru serviciul cu clienții este gratuită, deci nu ai nevoie de credit.
Cu toate acestea, din punct de vedere financiar cartelele PrePay pot fi o alegere mai potrivită, oferind mai multe beneficii. Deseori, ofertele le depășesc pe cele pentru abonamente în ceea ce privește prețul, numărul de minute, SMS-uri și datele mobile. Mai mult, îți poți încărca rapid cartela folosind un serviciu de reîncărcare online.
După cum vezi, codul PUK nu este greu de obținut și ai chiar mai multe soluții din care poți alege. Îți recomandăm să afli acest cod înainte de a avea nevoie de el, pentru a evita eventualele neplăceri. Îl poți nota pe un bilețel pe care îl păstrezi în portofel sau într-un sertar. Te-ai putea gândi că îți va fi mai la îndemână sub carcasa telefonului, însă evită să faci acest lucru: dacă device-ul îți este furat sau îl pierzi, hoțul sau persoana care îl găsește nu va avea nicio dificultate în a ți-l folosi.